Little rescue me!!

Menjadi rutin En Azman Ahmad & kebanyakkan WFCians memberi makan kepada kucing jalanan. Kali ini, En Azman Ahmad bergerak menuju ke kedai makan yang terkenal dengan tomyamnya di kawasan Kulai. Kelihatan kelibat beberapa ekor kucing di kawasan kedai makan ini. Ada yang menyedihkan anak kucing yang masih lagi menyusu pun berada di kawasan ini. Diberikan kibbles kepada mereka. Ada yang berlari menuju ke longgokkan kibbles seolah-olah kelaparan.

Kucing yang diberi makan oleh En Azman Ahmad

Tiba-tiba hatinya tersentuh apabila melihat anak kucing yang matanya sangat bengkak. mukanya dipenuhi hingus & lendihan mata yang sudah kering, tiada rupa kucing sekali pun. Dibuat keputusan untuk pulang ke rumah mengambil carrier untuk menghantar beberapa anak kucing itu ke klinik untuk rawatan.

Setibanya di sana, kelihatan longgokkan kibbles itu disimbahi air. seolah-olah ada yang menyirami air pada longgokan kibbles, memutuskan rezeki kucing-kucing. Geramnya hati beliau ketika itu, Sekali lagi, beliau pulang ke rumah, kali ini diambil pula sangkar untuk mengambil ibu & 5 ekor anaknya.

Kucing itu kemudiannya dibawa ke Klinik Hiwan Tiram untuk dirawat dan dicarikan adopter. Dirawat sebagai pesakit yang mendapat Feline Upper Respiratory Disease (FURD),  4 daripada 5 anak kucing itu kembali sihat.satu daripadanya yang sudah menunjukkan tanda-tanda teruk & mula tidak makan mati pada hari ke-6 di klinik.

Ibu dan 5 anaknya yang dibawa ke klinik

Setelah sihat, keempat-empat anak kucing itu di buka untuk adoption. Baru sehari sahaja diletakkan di hadapan klinik, seorang mak cik mengambil seekor anak kucing itu. Kemudian, 3 ekor lagi di pamerkan di WFC dan selang beberapa hari Aida Mustapa mengambilnya.

Anak kucing dibawah jagaan Aida Mustapa

Satu lagi kejayaan WFCians dapat menyelamatkan haiwan jalanan. Kos rawatan anak-anak kucing itu ditanggung sepenuhnya oleh Azman Ahmad & kos boarding mereka pula untuk 11 hari ditanggung oleh admin WFC.

Kini tinggal ibunya sahaja yang sudah dimandulkan. Masih dibuka untuk di adopt sehingga hujung bulan 11 ini. Jika tiada sesiapa yang berminat, Dr Marlia akan mengambilnya.



Posted in Labels: , |

0 comments:

Post a Comment